Veel ondernemers laten hun website maken door een webdesign bureau. En zij vertrouwen erop dat hun webdesigner hen wel even zal vertellen hoe zij zich als bedrijf online moeten presenteren. Dat is als ondernemer een enorm risico.

Geen sterren in marketing

Want hier is het probleem: niet elke webdesigner is een ster in marketing. Laat me je uitleggen wat ik daarmee bedoel. Er zijn volgens de Kamer van Koophandel ruim 13.000 webdesign bureaus in Nederland. En deze bureaus (groot en klein) hebben vacatures open staan voor webdesigners. Na honderden van dit soort vacatures op Monsterboard bestudeerd te hebben voor dit artikel, is dit het “gemiddelde profiel” van een webdesigner:

  • MBO / HBO opleiding op het gebied van Multimedia Design of Informatica
  • 3 jaren relevante ervaring
  • Beheersing van diverse technische programmeertalen en online omgevingen
  • Ervaring met Photoshop
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal

Nu komt het: geen enkele vacature rept één woord over (enige) kennis van marketing, bedrijfswetenschappen, sales of iets wat daar op lijkt.

Kortom, webdesigners zijn heel goed in websites maken en vormgeving, maar over het algemeen weten ze maar weinig van marketing. En wanneer je dus als ondernemer je online presentatie aan de eerste de beste webdesigner over laat, dan heb je dus een serieus probleem. Want het hele punt van het hebben van een website is de “Marketing waarde” ervan.

Als je toch al een website laat maken, kies dan altijd voor een webdesigner die wél kennis heeft van marketing en je goed kan adviseren.

Hoe vind je een webdesigner die wél kennis heeft van marketing

Nu wil ik in dit artikel niet over komen als iemand die zegt: “wij van WC eend, adviseren WC eend”, dat ga ik ook niet doen. Dus stel wij zijn er niet en je zoekt een webdesigner die jouw bedrijf begrijpt, vanuit jouw klanten denkt en kijkt naar jouw concurrenten, hoe vindt je die dan? Dat is heel lastig. Want je weet het nooit zeker. Maar ik zal je precies vertellen wat ik zou doen, met mijn ervaring van nu.

Stap 1: Begrijpen waar je precies een offerte voor aanvraagt

Het eerste wat je moet doen is zelf alvast nadenken over een paar belangrijke zaken die voor jouw marketing essentieel zijn. Te beginnen met deze vraag: “Wanneer is mijn bedrijf voor mij een succes?”.

In de meeste gevallen is het antwoord op deze vraag iets als: “wanneer mijn klanten tevreden zijn over mijn bedrijf én wanneer ik een bepaalde omzet weet te behalen”.

Nu komt het, je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Het is geen technisch ding wat als satelliet ergens hangt “in the cloud”. Het maakt evenveel deel uit van je bedrijf als jij en zou daarom het zelfde doel moeten nastreven als jij.

Als we dit snappen, dan weten we dus ook wat het doel is van je website. Het doel van je website is linksom of rechtsom om je te helpen omzet te genereren voor je bedrijf en tevreden klanten aan te trekken of te behouden.

Dus ga je een offerte aanvragen voor het laten maken van je website, begrijp dan vóórdat je de offerte aanvraagt, waar je precies een offerte voor aanvraagt. Niet voor een website als “ding” zoals je bij een visitekaartje zou doen. Maar voor een website als marketing tool die jouw als bedrijf helpt je doelen te bereiken.

Stap 2: Webdesign bureaus beoordelen

Nu je weet waar je een offerte voor aanvraagt, zou ik gaan Googlen naar webdesigners en online marketing bureaus. En zeker een aantal websites bezoeken. Doe dit met je smartphone, ik leg zo uit waarom. Beoordeel de websites die je bezoekt vervolgens op deze punten:

  • Sfeer
    Spreekt de sfeer op de website je aan? En is de website overzichtelijk?
  • Contactgegevens
    Kan je hun contactgegevens snel vinden? Dit geeft vertrouwen. Bovendien, onderzoek wijst uit dat 44% van alle zakelijke website bezoekers, een website verlaten die geen (of vage) contactgegevens heeft. Dus als ze het al niet goed doen op hun eigen website, waarom zouden ze dit dan wel goed doen op jouw website?
  • Marketing focus
    Hebben ze het op hun website met enige diepgang (ook) over het marketing gedeelte van websites? Of in elk geval over jouw bedrijf. Sommige webdesigners verliezen zich in algemeenheden of de technisch specificaties van hun dienst.
  • Mobiele leesbaarheid
    En aangezien je de websites bezoekt via je smartphone, kun je meteen hun mobiele website testen. Webdesigners die een website hebben die niet goed leesbaar is (dat je moet inzoomen om te kunnen lezen), of onoverzichtelijk is op een smartphone daar zou ik niet eens wat mee te maken willen hebben anno 2017.
  • Part-time of Full-time
    Veel webdesigners, doen dit part-time. Prima voor hun natuurlijk, maar voor mij zou dit een No-Go zijn. Want ik wil dat ze 100% aandacht kunnen hebben voor mijn project. Ook wanneer zij voor hun baas werken. Maar dit is een persoonlijke voorkeur.
  • LinkedIn
    Soms zie je ook de naam van de webdesigner op de website. Kijk eens op zijn of haar LinkedIn profiel. Zie je daar relevante werkervaring of studies in sales of marketing? Dit is trouwens de link naar mijn LinkedIn profiel: klik hier.
  • Uitbesteden of In-House
    Besteden ze hun webdesign uit? Dit wil je écht voorkomen. Ken je dat telefoonspelletje nog van vroeger in de kring op school? Waarbij een boodschap moet worden doorgegeven van de ene kant naar de andere kant? Hoe meer schakels, hoe groter de kans dat de boodschappen (lees: jouw wensen en eisen ) niet goed aankomen. En al helemaal als ze het uitbesteden aan een partij in een ander land met een andere cultuur.

    Daarnaast, bedrijven die webdesign uitbesteden hebben zelf geen expertise in huis over webdesign. En dat is een risico. Want hoe kunnen zij het werk van hun “externe mannetje” controleren op kwaliteit? En dan heb ik het niet alleen over uiterlijk.

    Dit soort webdesign trajecten kunnen soms goedkoper zijn, maar kosten gemiddeld véél meer tijd en hierdoor véél irritatie. Daarnaast leidt het zelden tot een eindresultaat om trots op te zijn. Tenzij je lagere eisen stelt. Natuurlijk schrijft geen enkel bureau die uitbesteedt dat ze dit doen. Is namelijk niet iets om trots op te zijn. Daarom moet je ze voor dit soort vragen altijd even bellen.

Stap 3: De besten bellen

Nu zou ik de 3 webdesigners die in mijn hoofd het meest zijn “blijven hangen”, bellen om telefonisch een offerte aan te vragen. Ook om een beeld te krijgen van wie er achter het bedrijf zitten en of ik er een goed gevoel bij heb. Je eerste gevoel zegt je vaak al genoeg.

Leg uit dat je een website wilt laten maken en dat je hiervoor een offerte wilt aanvragen. Vraag hen ook op de man af of ze een achtergrond hebben in marketing? En zo ja wat. Vraag door. Vraag ook of ze de websites zelf maken of uitbesteden. Sommige mensen jokken, dus ga op je gevoel af.

Let specifiek op de klik in het gesprek. Snappen ze meteen wat je bedoeld of heb je het gevoel dat ze niet snel van begrip zijn? Vragen ze door of geven ze alleen antwoord? Stellen ze goede vragen? Denken ze mee? Waren ze goed bereikbaar?

Schrijf je gevoel op per partij. Dit is handig om straks erbij te kunnen pakken bij de beoordeling van de offertes in stap 4.

Stap 4: De offertes beoordelen

Het maken van een goede webdesign offerte waarin ze de moeite nemen om zich te verdiepen in je markt, kost maximaal een week. Geef daarom ook in het telefoongesprek aan dat je graag de offerte zou willen ontvangen binnen een week. Een offerte zou ik op de volgende manier beoordelen:

  • Snelheid
    Ontvang je hem al na een paar uren? Ai.. dat is te snel. Je hebt te maken met een webdesigner die pas gaat nadenken over je bedrijf en website nadat je akkoord hebt gegeven op de website. Ontvang je de offerte niet binnen de afgesproken tijd? Dat is geen goed begin. Afspraak is Afspraak en dat begint al bij de offerte.
  • Persoonlijk & Marketing gericht
    Daarnaast, hoe persoonlijk is de offerte? Gaan ze in de offerte écht in op jouw bedrijf en wat voor jou belangrijk is in jouw markt? Trekken ze de juiste conclusies over je marketing en markt? Of hebben ze het alleen over algemene en technische zaken zoals veiligheid en programmeertaal? Refereren ze in de offerte aan zaken die jullie besproken hebben in het telefonisch gesprek?
  • Prijs
    Dit klinkt een beetje gek, maar laten we realistisch zijn over wat je kunt verwachten voor een bepaalde prijs. Webdesigners hebben over het algemeen een uurtarief van €80,- tot €125,- ex. btw. Wanneer een webdesign bureau een website aanbiedt voor €500,- dan kunnen ze hier dus maximaal 4 á 6 uur aan besteden. Hiervoor krijg je dan in het beste geval een standaard website van 5 pagina’s, met standaard functionaliteiten. Zeg maar een “one-size-fits-all” website. Eventueel met jouw huisstijl kleuren.

    In 4 á 6 uur gaat het namelijk niet lukken om mee te denken met je bedrijf, je te verdiepen in de markt en concurrenten en hieromheen een website ontwikkelen gericht op jouw doelen. Realistischer is het dat dit minimaal 2 á 3 dagen in beslag neemt. Dus 16 á 24 uren.

    Met andere woorden, kijk niet alleen naar de prijs. Uiteraard wil je niet teveel betalen, maar de  échte waarde van je website zit in het uitdenken van je website rondom datgene wat voor jou en je markt belangrijk is. Alleen dán kun je je website terug verdienen. 

The bottom line is dat naast deze punten, ook je gevoel bij het webdesign bureau goed moet zitten. Dat ze je begrijpen. Je moet na het telefoongesprek én de offerte écht het gevoel hebben dat jouw bedrijf bij hen in goede handen is.

En hier is het belangrijkste: mocht je na het ontvangen van de offertes geen goed gevoel hebben bij geen enkel bedrijf? Begin dan gewoon opnieuw. Totdat je de juiste partner hebt gevonden. Een samenwerking met een webdesigner ga je aan voor de lange termijn niet voor de korte termijn. Het contact en gevoel moet daarom super goed zijn. Je moet op hun kunnen bouwen.

Conclusie

Wanneer je een website laat bouwen, begrijp dan dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat webdesigners “geschoolde marketeers zijn”. Als je toch al een website laat maken, kies dan altijd voor een webdesigner die wél aantoonbare kennis heeft van marketing en je goed kan adviseren.

Het doel van je website is linksom of rechtsom om je te helpen omzet te genereren voor je bedrijf en tevreden klanten aan te trekken of te behouden. Zoek alsjeblieft altijd een webdesignbureau die dit begrijpt en ga grondig te werk wanneer je een webdesign partner uitzoekt. Het zal de omzet van je bedrijf ten goede komen.

Hoe belangrijk vindt jij dat marketing is voor een website?

Share This